Főoldal Tréningek Konzultáció Kik vagyunk? Enneagram Referenciák Cikkek Kapcsolat

Cikkek

Hogyan lehet megtalálni az ideális munkatársat?

Komoly anyagi és munkaidő-ráfordítás után felvesznek egy adott pozícióra valakit, majd előbb vagy utóbb kiderül, hogy nem éppen ő volt a legmegfelelőbb választás. Ilyenkor megpróbálják új munkakörbe helyezni, vagy újabb anyagi ráfordítások árán tovább-, esetleg átképezni, hogy ne kelljen tőle megválni. De hogyan úszhatjuk meg ezt?

A fenti helyzet úgy kerülhető el, hogy már a toborzásnál is figyelmet fordítunk az emberi tényezőre, és olyan módszereket alkalmaznunk, melyekkel időt és költséget takaríthatunk meg cégünk számára. Nemcsak a vállalat eredményessége miatt fontos, hogy jó döntést hozzunk, amikor kiválasztunk valakit a jelöltek közül. Sikereinkhez elengedhetetlen az is, hogy maga a munkavállaló is azt érezze, jó döntést hozott, és így képes legyen kiegyensúlyozottan teljesíteni új pozíciójában, és hosszú távon is jól érezze magát a cégünknél. Bővebben >>

Akár a magunk, akár megbízónk számára keresünk munkatársat, nyilvánvalóan végig kell gondolnunk minden olyan készséget, képességet, kompetenciát, melyet elvárunk a jövendőbeli kollégától. Emellett arra is figyelnünk kell, hogy milyen emberi tulajdonságokkal kell rendelkeznie ahhoz, hogy maximálisan támogathasson bennünket céljaink elérésében. Az emberi oldalról való megközelítésben nagy segítségünkre lehet az Enneagram módszere. Ennek egyik előnye az, hogy már az álláshirdetés szövegének megírásakor képesek leszünk bizonyos szűrőket beépíteni azért, hogy nagyobb valószínűséggel kapjuk a számunkra és a munkakörre legmegfelelőbb pályázókat. A toborzás első lépésként, a szakmai szempontok mellett, célszerű végiggondolni és összegyűjteni azokat az emberi tényezőket is, melyeket a legfontosabbnak tartunk az adott pozíció betöltése szempontjából.

Az Enneagram személyiségtipológiai rendszer abban segít, hogy kicsit strukturáltabban átlássuk a különböző emberi típusok jellemzőit. Ez eredetileg kilenc különféle karaktert különböztet meg annak alapján, hogy milyen belső motiváció mozgatja az egyes típusokat, milyen magatartásmintákat követnek adott helyzetekben. Ha megtanulunk ezekre a belső jellemzőkre is építeni az álláshirdetés megfogalmazásakor, akkor a beérkező önéletrajzok közül is jóval nagyobb arányban találjuk meg azt az emberi típust, akit keresünk.

Az Enneagramot ismerve pontosan tudni fogjuk, hogy egy adott munkakörben melyek azok a típusok, akik természetes adottságaiknak és képességeiknek köszönhetően, külön erőfeszítés nélkül teljesítenek majd kiemelkedően, és melyek azok a munkakörök, ahol egy adott típus csak plusz energia befektetés árán érhet el tartós sikereket. A karakterekből - az egyszerűség kedvéért - most három típust alkottunk: ők azok a személyiségek, akikkel legjellemzőbben találkozhatunk a hétköznapokban.

Rendezzük a típusokat!

1. Dinamikus típus: alapvető törekvése a siker és az elismerés megszerzése. Közvetlen és könnyen teremt jó kapcsolatot másokkal, emberek között kifejezetten jól érzi magát. Szédületes munkatempóban, gyorsan, hatékonyan, hatalmas energiával és lendülettel dolgozik. Igen erős belső motivációja van, és lelkesedése könnyen ragad át másokra. Versenyhelyzetben kiválóan érzi magát, és minden követ megmozgat, hogy ő kerüljön ki nyertesen. Kitartóan követ egy előre meghatározott célt, a részletekben azonban - főként felgyorsult tempója miatt - nem igazán képes elmerülni.

Gyakran találkozhatunk ezzel a típussal különböző csoportok formális vagy informális vezetőjeként, vagy meghatározó véleményformálójaként. Arra törekszik, hogy másokkal jó kapcsolatot alakítson ki, és átlagon felüli teljesítményével kivívja a környezet elismerését. A cél elérése érdekében nagyfokú rugalmasságot mutat: képes álláspontját, vagy véleményét az elvárásoknak megfelelően alakítani, és azt is jól viselni, ha egy tervet menet közben kell változtatni. Tévedhetetlen receptoraival azonnal megérzi, mit gondolnak az emberek, és mit kell tennie annak érdekében, hogy rokonszenvesnek tartsák őt. Mivel ennek a típusnak az értékrendjében, a belső motivációi között első helyen szerepel a versengés, a siker és az elismerés megszerzése, ezért ha ilyen típust keresünk, célszerű ezeket az értékeket kiemelnünk már az álláshirdetésben is.

 

2. Elemző típus: jóval távolságtartóbb az előzőekben bemutatott Dinamikusnál. Nehezen teremt kapcsolatot idegen emberekkel. Ismeretlen közegben első lépésként inkább szemlélődni szeret, mintsem aktívan az események részese lenni. Képes a dolgokat mélységeiben is kutatni, így könnyen merül el a részletekben. Tévedhetetlen receptoraival képes felismerni mindazt, ami veszélyt vagy kockázatot rejthet magában, esetleg kárt okozhat, és ezekre még azelőtt megoldási stratégiákat gyárt, hogy valóban felmerülnének. Nehezen bízik meg az emberekben, és az új, eddig ki nem próbált dolgokban. Azonban ha egyszer elkötelezte magát valami vagy valaki mellett, a végletekig lojális.

Bizalmatlanságát, gyanakvását nehéz elaltatni, gyakran és sokat kérdez. Mindennél többre értékeli a következetességet és a tervezhetőséget, ebből adódóan csak nehezen, vagy szélsőséges esetben soha nem változtatja álláspontját vagy kimondott véleményét. Pontosan, szisztematikusan, logikusan dolgozik, és az érzelmeket, a személyeskedést igyekszik kizárni a munkából. Mivel saját értékrendjében, belső motivációi között első helyen szerepel a biztonság, a kiszámíthatóság és a szakmai tudás, ha ilyen típusú munkatársat keresünk, célszerű ezeket a jellemzőket is kihangsúlyozni hirdetésünkben.

3. Humán típus: barátságos, közvetlen. Tempója azonban a Dinamikussal szemben jóval lassabb, ráérősebb, kényelmesebb. Számára a harmonikus emberi kapcsolatok, a kényelmes munkakörnyezet, a jó munkahelyi hangulat, a konfliktusmentes élet mindennél fontosabb. A konfliktusokat leggyakrabban úgy kerüli el, hogy nem formál saját véleményt, inkább egyetért a többség akaratával. Kiváló képességekkel rendelkezik ahhoz, hogy a kialakult nézeteltéréseket elsimítsa, és összebékítsen egymással szemben álló munkatársakat, embereket, csoportokat. A problémákat elsősorban az emberi oldal mentén vizsgálja, azaz végiggondolja, hogy egy-egy helyzet milyen hatással van az egyénekre: ki hogyan érzi magát, kinek mi a véleménye.

Rendkívül humánus típus, átlag feletti empátiával rendelkezik. Jó benne, hogy képes mindent a pozitív oldalról szemlélni, és mindenben meglátja a jót (negatívumok vagy rossz dolgok nem is igazán léteznek a világában). A prioritásokat azonban nehezen kezeli, mert számára minden dolog - főleg, ami emberekkel kapcsolatos - egyaránt fontos. A megszokott, vagy hosszú ideje meghatározott szisztéma szerint működő dolgokon nehezen változtat. Ennek oka részéről nem bizalmatlanság, vagy a tervekhez való ragaszkodás, mint az előzőekben bemutatott Elemző típusnál, hanem inkább kényelmi kérdés. Számára mindenféle változás egyfajta kellemetlenséggel jár, melyet igyekszik elkerülni. Mivel saját értékrendjében első helyen szerepelnek az emberek, a harmónia (konfliktusmentesség), és a kényelem, ha ilyen típust keresünk, célszerű ezeket az értékeket is belefogalmazni a hirdetésbe.

Hogyan írjak célzott álláshirdetéseket?

Minden típus jobban mozdul azokra a hívószavakra, melyek a saját belső értékrendjében is kiemelt helyen szerepelnek, így ha ezekkel találkozik, akkor ösztönösen érzi majd, hogy az adott munka éppen neki való.

Egy konkrét példán keresztül mutatjuk meg, hogyan lehet alkalmazni ezt a módszert álláshirdetések megfogalmazásakor. Tegyük fel, hogy az értékesítési csapatba új munkatársat keresünk. Azért, hogy nagyobb arányban jelentkezzenek azok a jelöltek, akik a munkára a legalkalmasabbak, keressük meg a választ a következő kérdésekre: "Milyen jellegű munkára keresek munkatársat? Mi a cél az adott munkakörben? Mi lesz a konkrét feladat, és ez milyen típusú embert kíván?"

1. Ha például az a célunk, hogy rövid idő alatt nagy mennyiségű kapcsolatfelvételt valósítsunk meg, hogy gyorsan sok új ügyfelet szerezzünk, vagy az adott területen látványos eredményeket érjünk el, akkor a Dinamikus típusba tartozó munkavállalót keressük. Ő az, aki szinte azonnal képes az ügyfeleire érzelmileg is ráhangolódni, és pontosan érzi, hogy kivel milyen stílusban kell beszélnie, kit milyen érvekkel kell meggyőznie. Képes belülről motiválni magát (és másokat), és nincs szüksége arra, hogy vezetőjétől részletes útmutatást kapjon a kitűzött célok eléréséhez. Viszont fel kell arra is készülnünk, hogy az eredmény és a magáról kialakított image érdekében hajlamos olyasmit is bevállalni, ami meghaladja cégünk pillanatnyi teljesítőképességét, vagy ami (egyelőre) nem úgy, és nem abban a formában létezik, ahogy az ügyfél azt szeretné, és ezzel akaratlanul is új kihívás elé állítja a munkatársakat.

Ha ezt a típust szeretnénk megszerezni, akkor az álláshirdetésben szerepelnie kell a siker, anyagi elismerés, karrier, verseny, nyerés szavaknak. Ám ha a feladat monotonitás-tűrést is igényel, nem fog pályázni. Például ez a szöveg felkeltheti az érdeklődését: "Vállalatunk jövendőbeli értékesítési tanácsadójaként Ön, mint sikeres jelöltünk, egy energikus csapat tagjává válik. Ez a munkakör kizárólag azok számára való, akik maguk és mások számára is szeretnek bizonyítani, akik átlagon felüli teljesítményükért kiemelkedő anyagi juttatást és előmeneteli lehetőséget várnak."

2. Elemző típusú értékesítőt akkor érdemes választanunk, ha projekt jellegű megbízásokat kezelünk, ha szolgáltatásunk sokrétű és bonyolult, vagy ha egy speciális piacon igen hosszú idő szükséges ahhoz, hogy üzletet tudjunk nyerni. A típus erőssége, hogy képes hosszú távon, folyamatokban és stratégiákban gondolkodni, és így nem töri le lelkesedését, ha erőfeszítéseit nem azonnal koronázza siker. Kiváló kockázatkezelő, ösztönösen megérzi az együttműködés lehetséges buktatóit, és erre már jó előre megoldási lehetőségeket dolgoz ki. Viszont fel kell készülnünk arra is, hogy kétkedésével képes akár önmagát, akár másokat is elbizonytalanítani, illetve a folyamatokat önkéntelenül is fékezni. Mivel még az együttműködés megkezdése előtt ki szeretne szűrni minden olyan tényezőt, mely a későbbi partnerkapcsolatot beárnyékolhatja, ezért munkája egy Dinamikussal szemben jóval kisebb lendületű - ámde jóval átgondoltabb, és hibamentesebb - lesz.

Ha Elemző értékesítőt alkalmaznánk, a kulcsszavak közül nem hiányozhat a hosszútávúság, a kiszámíthatóság, a szakmai elismerés, a szakmai fejlődési lehetőség és a biztonság. Az Elemző messziről kerüli azokat a cégeket, ahol "önállóan dolgozni és önmagát motiválni képes" munkaerőt keresnek. Példaként álljon itt egy számára megfelelő álláshirdetés-részlet: "Vállalatunk jövendőbeli értékesítési tanácsadójaként Ön, mint leghozzáértőbb jelöltünk, egy magas szakmai kompetenciákkal rendelkező csapat tagjává válik. Ez a munkakör kizárólag azok számára való, akik szavahihetőek, kemény munkájukkal képesek lojalitásukat bizonyítani, és a szakmai elismerés mellett professzionális fejlődési lehetőséget és korrekt, kiszámítható anyagi juttatást várnak."

3. Ha viszont az a célunk, hogy hosszú távon, mérsékelt ütemben növekedjünk, és az ügyfeleket a munkakapcsolat mellett emberi oldalról (is) magunkhoz kössük, akkor a Humán típus számunkra a jó választás. Kiemelkedően magas empatikus képességekkel rendelkezik, maximálisan bele tudja magát élni az ügyfele helyzetébe, így képes olyan megoldásokat kidolgozni, mellyel messzemenőkig elégedetté teszi üzleti partnerét. Jó benne, hogy szinte minden emberi típussal jól megtalálja a közös hangot, és üzleti, munkahelyi, és személyes kapcsolatait egyáltalán nem jellemzik konfliktusok. Viszont jó, ha felkészülünk arra, hogy igen kényelmes munkatempóban dolgozik, és a prioritási problémák miatt a határidőket is lazábban kezeli. Jellemző a Humán típusra az is, hogy nehezen hoz döntést, illetve nehezen konfrontál akár az ügyfelekkel, akár a munkatársakkal, és a stresszt, vagy túlórát hosszú távon nagyon rosszul tűri.

Ahhoz, hogy a céghez csábítunk egy Humán típusú munkavállalót, mindenképpen említenünk kell, hogy jó csapat, jó hangulat, konfliktusmentesség, rugalmas munkaidő, emberek várják nálunk. A stressztűrő-képességet igénylő feladat viszont elriaszthatja. "Vállalatunk jövendőbeli értékesítési tanácsadójaként Ön, mint legmegfelelőbb jelöltünk, egy barátságos csapat tagjává válik. Ez a munkakör kizárólag azok számára való, akik szeretnek emberekkel foglalkozni, szívesen dolgoznak egy jól együttműködő, kellemes hangulatú csapatban, akiknek fontos a rugalmas munkaidő, és akik hosszú távon gondolkodnak" - írjuk a hirdetés szövegében.

Önismeret is kell

Természetesen ennek ellenére előfordulhat, hogy olyan jelöltek is pályáznak a meghirdetett állásra, akik úgy érzik, megfelelnek a kiírt kritériumoknak. Az is lehet, hogy a pályázó nem rendelkezik megfelelő önismerettel, így olyasmire is képesnek hiszi magát, amire valójában nem alkalmas. Olyan helyzetek is adódhatnak, ahol egy pályázó annyira szeretné az állást, hogy ennek érdekében olyan képességekkel is felruházza magát, melyekkel nem rendelkezik.

Az Enneagram segítségével megtanulhatjuk "emberileg" is olvasni a beérkező önéletrajzokat, hiszen minden típus más-más módon, különböző kommunikációs stílusban, eltérő, bár a típusára oly jellemző szavakkal tölti meg ugyanazt a sablont tartalommal. Ha az önéletrajz alapján nem tudjuk egyértelműen megállapítani a pályázó típusát, a személyes interjú során erre lehetőségünk nyílik, ha
ismerjük és alkalmazzuk az Enneagramot ezen a területen is.
 

Eredeti bejegyzés: www.profession.hu/cikk/329
A témához kapcsolódó szakmai anyag:
Személyiségtípusok az Enneagram tükrében

9+1 jótanács egy tréningcég kiválasztásához
Tudja meg, mik azok a tényezők, amelyeken áll vagy bukik egy tréning sikere!

Töltse le innen! »
Demo tréning
Szeretne egy próbát tenni, mielőtt dönt?
Nézzen meg minket élőben!
Regisztráljon itt! »

Rólunk írták

Az Enneagram ismereteit én leginkább a vezetés és a sales területén tudom majd alkalmazni.
(Török Tibor, ügyvezető, Rawson Kft.)
Tovább »